Byczkowski Tytus (1800–1843), malarz. Właściwe nazwisko jego po ojcu było Byszkowski, które później zmienił. Ur. 8 XII w Mińsku. Syn kucharza w Łohojsku w pow. borysowskim u hr. Piusa Tyszkiewicza, był uczniem Rustema w Wilnie. W r. 1827 w charakterze nauczyciela domowego dzieci pułk. w. pol. Szymanowskiego wyjechał z nimi do Drezna, gdzie kopiował na zamówienia dzieła mistrzów z galerii drezdeńskiej i malował portrety rodaków, mieszkających w stolicy saskiej. W r. 1836 przeniósł się do Monachium, co wpłynęło znakomicie na postęp jego sztuki malarskiej, zwłaszcza rysunku i kompozycji oryginalnych. Po krótkim powtórnym pobycie w Dreźnie w r. 1842 zamieszkał w Wenecji, gdzie 20 VII 1843, wyjechawszy łodzią na Lido, poderżnął sobie gardło i rzucił się do morza. Wyłowione zwłoki pochowano tamże na brzegu. Powód samobójstwa nieznany; przypuszczano, że pchnęła go do niego choroba oczu i obawa ślepoty. Zmarł bezżenny. Był ogólnie lubiony za swoją prawość i wesołe usposobienie, mimo często doznawanej biedy.
Znane dzieła jego: Druidki wróżące straszną przyszłość, obraz z postaciami wielkości naturalnej, sprzedany w Dreźnie; Św. Wiktoria zbierająca jałmużnę dla ubogich, ob. nabyty przez bankiera monachijskiego Felshofa; Żniwiarz ostrzący kosę, własn. niegdyś p. Soczyńskiego w Krakowie; Dziewczynka z stłuczonym dzbankiem przed druciarzem i Muzyk strojący wiolonczelę, za który otrzymał w r. 1841 na wyst. warszawskiej pochwałę (kupił go Minter). Nadto portret Jul. Słowackiego z jego rysunku (reproduk. w r. 1909 »Biesiada Literacka« i »Ziarno«).
Allgemeines Künstler Lexikon, Hrsg. K. G. Saur, XV; Rastawiecki, Słown. mal. pol., I 82–3 i III 152; Bieliński, Uniw. Wil., II 744–5; Grajewski L., Bibliografia ilustracyj, Lw. 1933, 1 nr 2587; – Informacje Jana Zielińskiego z Archivio di Stato di Venezia.
Michał Brensztejn
Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.